مدیریت بازرگانی
مصطفی آقابیگی نصراله آبادی؛ منصور گرکز؛ علیرضا معطوفی؛ علی خوزین
چکیده
در عصر کنونی سیر فزاینده تخریب محیط زیست به بحرانی بدل گشته که روز به روز بر وخامت و دامنه تاثیر آن افزوده میگردد. اگرچه، توسعه پایدار اقتصادی مسئولیت مشترکی بین سازمان، دولت و مصرفکنندگان است، لیکن سازمانها میتوانند نقش پویایی در کاهش تخریب محیط زیست ایفا نمایند. از سمتی مدیران سازمانها نقش مهمی در کاهش آلایندگیها دارند ...
بیشتر
در عصر کنونی سیر فزاینده تخریب محیط زیست به بحرانی بدل گشته که روز به روز بر وخامت و دامنه تاثیر آن افزوده میگردد. اگرچه، توسعه پایدار اقتصادی مسئولیت مشترکی بین سازمان، دولت و مصرفکنندگان است، لیکن سازمانها میتوانند نقش پویایی در کاهش تخریب محیط زیست ایفا نمایند. از سمتی مدیران سازمانها نقش مهمی در کاهش آلایندگیها دارند و دولتها تمایل دارند تا مدیران پاسخگویی نسبت به مسائل زیست محیطی داشته باشند. در این راستا، هدف مطالعه حاضر الگوی استراتژیهای حسابداری زیست محیطی و پاسخ گویی مدیران با رویکرد داده بنیاد میباشد. در این راستا 11 مصاحبه با خبرگان آگاه هیات علمی در حوزه حسابداری زیست محیطی و مدیران سازمانها مسلط این زمینه صورت گرفت. مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد و سپس بعد از کدگذاریهای اولیه در پنچ دسته علی، پیامدها، مداخله گر، بستر و زمینه و راهبرد کنشها دسته بندی شد. امید است نتایج مطالعه حاضر گامی در جهت حسابداری زیست محیطی و پاسخگو بودن مدیران برداشته باشد.